Dagens vurpa

Ett enormt oflyt i backen har infunnit sig och jag verkar ha glömt allt jag någonsin lärt mig. Isiga backar får mig att darra lite lätt och likna en tysk i åkstilen, och isiga backar finns det för närvarande gott om i Åredalen. Vi var i Duved igår och isen låg på väl valda ställen i backen och jag blev mer och mer frustrerad allt efrtersom timmarna gick. Vid lunch var jag nära att bryta ihop och sjönk tacksamt ihop i en liten hög i värmestugan, och när Frida erbjöd längdåkning tidigare än planerat var jag tacksam. Så vi drog helt enkelt till längdspåret istället.
Jag har inte åkt tillräckligt med längd än för att ha fått till någon sorts teknik där heller, men att få pumpa på inne i den tysta skogen för mig själv kändes klart mycket bättre, och av is fanns inte ett spår. Jag körde två varv på 5-km-rundan, och i slutet av den finns en rejäl nedförsbacke som också är en enda stor kurva. Inte bra, tänkte jag första varvet och tog det väldigt lugnt ner, men då detta gick fantastiskt bra drog jag på lite andra varvet.

Resutatet blev att jag inte riktigt kunde motstå centrepetalkraften och slungades ut ur kurvan ungefär halvvägs, spikrakt ut i skogen. Där fanns det dock gott om härlig lössnö som gjorde historien om min höga fart kort, skidorna tvärstannade, Sofia löstes ur skidorna och fortsatte framåt någon meter till. Något yr ställde jag mig upp igen, började leta skidor under all lössnö och lyckades sedan fortsätta min färd, och det hela passerade resten av världen helt obemärkt förbi. När Frida sedan 10 min senare återkom ifrån 15-km spåret firade vi det hela med lite apelsin och en chokladruta.

Vissa vurpor jag gjort under det här året tror jag att jag kommer att minnas ett bra tag. En annan favorit:

Vi var på tur till pyramiderna (förra inlägget) och dag 2 åkte vi oledat och klättrade runt på kalfjället. Där går det upp och ner och ner och upp, och när vi knatat på uppåt i någon timme var det alltså dags att börja ta sig nedåt. På kalfjället gömmer det sig mer än en lömsk sten som inget hellre vill än göra en repa i dina skidor, så Tanya och jag gjorde vad varje smart människa gör; vi lät killarna åka före.
Problemet med detta är dock att då har de sedan gjort ett spår, och farten ökar genast markant för den som kommer efter. Christoffer och Gabriel stod längre ner och ropade åt oss att åka, men att akta oss för den sista knixen där båda varit farligt nära att ramla. Så långt kom aldrig jag och Tanya.

Jag åker först, böjer lätt på knäna och justerar ryggsäcken en sista gång. Börjar glida nedåt och känner hur det bara går fortare och fortare.... Så jag går ut lite grann till höger i lössnön för att bromsa mig lite, och ser en stor sten närma sig. Jag försöker svänga in på spåret igen för att undvika stenen, men lyckas inte riktigt, hamnar ännu längre ut i lössnön hittar ett litet gupp som låg och lurade, jag hoppar till och jag faller som en fura. Rakt ned på ansiktet med spikrak kropp i något som kallas för en "faceplant". Turskidor löser inte ut sig vill jag tilllägga, utan man ligger liksom över sina egna skidor när man faceplantar. Ganska komisk ställning.
Bakom  mig hör jag Tanya ropa högt för sig själv som ett mantra "mjuka knän, mjuka knän, mjuka...." längre än så kommer hon aldrig, för precis bredvid mig, med bara ca 1,5 m mellan oss, lägger hon sig i en precis likadan faceplant. Och där ligger vi och jämrar oss. 20m nedanför står Christoffer och vet inte om han ska försöka rädda oss eller asgarva. Han väljer det senare.

Kommentarer
Postat av: Plutta

HAHAHAHA!!! Skiitkul=) sorry syrran, men det är sånt jag lever för!

2010-03-01 @ 17:35:22
Postat av: Peter Karlbom

haha, låter underbart! Hade inte gabbe kameran redo? hade givit mycket för att få se det på film eller iaf på bild..

2010-03-02 @ 10:18:13
URL: http://www.skogsmullen.de
Postat av: mormor

Det blir kanske mer vurpor i backarna i Åre nästa vecka?

2010-03-03 @ 13:22:33
Postat av: Sofia

HAHA passa dig Plutta!

Och nej Peter, inte ens om det fanns skulle du någonsin få tillgång till det moahaha

Och mormor, klart det inte blir, vi kommer att åka så graciöst och fint så! Ser fram emot att få träffa er!

2010-03-04 @ 21:30:49
URL: http://newadventures.blogg.se/
Postat av: Ulla

Jag kommer ihåg en vurpa i Trysil...du var väl inblandad i den oxå skrattar

2010-03-07 @ 17:18:16
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Sofia

HAHAHA det var nog den bästa vurpan jag gjort faktiskt! Den borde vara med i någon sort rekord av något slag, haha!

2010-03-13 @ 18:46:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0