Arbetsdag

Jag antar att idén med att ha en arbetsdag där alla får hjälpas åt att fixa skolan är en utmärkt idé ur en massa synvinklar. Man ser till att folk ifrån olika linjer får lära känna varandra, man skapar någon form av tillhörighet och respekt mot saker när man själv hjälpt till att fixa dem, man får saker gjorda betydligt snabbare när man är 120 pers..... osv osv osv. Jag valde att plocka och koka rönnbärsgelé. Uj vilket misstag.

Rönnbär ska frysas i minst 12 timmar efter plockningen innan man kan koka gelé på dem. Någon som de två äldre damerna i gruppen upplyste våran gruppledare om, och som mamma senare tyckte var den mest självklara saken i världen. Våran gruppledare hade aldrig kokat rönnbärsgelé innan. Inte jag heller och såg det som ett tillfälle att göra mamma lite stolt och kanske lära mig något på kuppen. Men icke.

Det hela resulterade i tre timmars enbart plockande och rensande, och sedan frös vi in dem. Slut på historien. Någon annan får roa sig med att göra gelén en annan gång. Besvikelse. Jag säger bara det mamma, rönnbär för bara med sig en massa lidande :P

På kvällen belönades vi iaf med en festmiddag, beståendes av havets läckerheter. Räkor, två olika sorters kräftor, musslor, sushirullar och fisksoppa. Tyvärr var jag i det sista gänget som fick ta mat, så det fanns varken sushi eller insjökräftor kvar. Och knappt någon sallad heller. Osmidigt. Men god soppa!

Nu regnar det och är kolmörkt ute. Vädret slår verkligen om fort här! Man upplever alla väder under en dag, varje dag. Imorgon blir det någon form av "kultur- och upptäcktsfärd" som Olle, våran lärare, egenhändigt knopat ihop. Det blir nog lagom flummigt som vanligt med honom. Men oftast också spännande, så det blir nog bra!


Kommentarer
Postat av: Ulla

Du är inte ensam om att inte veta att rönnbär måste frysas innan det kokas gelé av dem. Det jag ingen aaaning om.

2009-09-09 @ 06:32:54
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag har rönnbär kvar i frysen så du ska få koka dem när du kommer hem nästa gång.

KRAM mamma

2009-09-27 @ 09:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0